schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief

Rugklachten.

Zeven op de tien Belgen krijgt vroeg of laat af te rekenen met rugpijn. Bijna één op de vijf heeft het voorbije jaar pijn gehad. Meestal betreft het lage rugpijn.

Lage rugpijn wordt beschreven als pijn in de onderrug (laaglumbale regio), de overgang tussen rug en heiligbeen (lumbosacrale regio), en de overgang tussen heiligbeen en heupbeen (sacro-iliacale regio). Die pijn gaat mogelijk vergezeld van uitstralingspijn in één of beide bilstreken en in de achterkant van bil en benen. Daarnaast zijn de meest geuitte symptomen bij lage rugklachten : spanningen, stijfheid, bewegingsverlies en vermoeidheid.

Om lage rugpijn te vermijden is het bijzonder belangrijk dat u uw rug zo weinig mogelijk belast.

Hieronder vindt u enkele rugsparende tips voor elke dag.

BLIJF IN BEWEGING

Blijf niet te lang in dezelfde houding staan of zitten. Uit onderzoek blijkt dat regelmatig bewegen een belangrijke bijdrage levert tot een rugpijnvrije toekomst.

NEEM VOLDOENDE ONTSPANNING

Heel wat lage rugklachten zijn het gevolg van spanningen en stress. Wie last heeft van stress, neemt vaak een gespannen houding aan en heeft dus meer kans op rugklachten.

BESTEED AANDACHT AAN JE ZIT- EN TILHOUDING

Zorg voor een goede rechte houding van je rug in elke situatie.
Wees waakzaam over je zithouding en investeer in een goede ergonomische (bureau)stoel.
Zorg voor een juiste tilhouding door je rug goed recht te houden en diep door je heupen en knieën te buigen.

ZORG VOOR EEN GOEDE SLAAPHOUDING DMV EEN AANGEPASTE MATRAS

Zorg voor een goede en comfortabele slaaphouding met een juiste ondersteuning van je rug. De wervelkolom dient haar natuurlijke curve tijdens de slaap te behouden. Het bewaren van de natuurlijke vorm van de rug heeft als voordeel dat allerlei structuren optimaal kunnen recupereren tijdens de slaap, wat resulteert in een rechte, pijnloze rug gedurende de dag.
Om een goede slaaphouding te verkrijgen, heb je een aangepast slaapsysteem nodig. Een goed slaapsysteem is hard waar nodig en zacht waar nodig. Daarom zal het opgebouwd zijn uit verschillende zones door middel van een stevige zone rond het bekken omdat zich daar makkelijk een derde van ons totale lichaamsgewicht bevindt. Die zone vermijdt dat het bekken te diep wegzinkt.
Aan de schouders moet een zeer zachte zone voorzien worden zodat de brede, lichte schouders voldoende plaats krijgen.
Ter hoogte van de taille komt een extra stevige zone omdat op die plaats zowel in rug-, buik- en zijlig het meeste steun vereist is.

De absolute hardheid van de matras is tevens afhankelijk van het lichaamsgewicht van de slaper. Aan de hand van de hardheidscurve kan je makkelijk nagaan welk soort matras de meest ergonomische oplossing voor jou is.

LAAT U ADVISEREN DOOR FANNATIC

Bij Fannatic is een individuele aanpak cruciaal, daarom verwelkom ik u graag in één van onze showrooms.